Træning på organismens betingelser

Træn med og uden digitalt værktøj

Den digitale verden vi lever i kræver at vi bliver bevidste om de farer der ligger som er betydeligt større end vi forestiller os. Millioner af mennesker over hele verden er på vej til at blive digitalt afhængige. og den massive mængde data der dagligt fosser igennem vore hjerner, truer med at sende en hel generation ud i et liv fyldt med stress, søvnbesvær, koncentrationsbesvær og nedsat evne til nærværd og empati. Menneskets DNA  ændrer sig hele menneskeheden  igennem, stille og roligt, i takt med vores levevis, men vores levevis har de seneste 50 år taget en fart som vores hele menneske har det rigtig skit med. Det drejer sig om vores kost der ikke mere er alsidig, og det drejer sig om nedbryning af jerneceller foråraget af digitaliseringen.Mængden af data hjernen udsættes for fra internet m,m, er de sidste 4 år mere end de sidste 100 år, og det kan den ikke pludselig klare.

Har vi eksempler på det skadelge med digitalisering, ja.

Forskning viser.

Det at hjernen ikke får tid til at hente i hukommelsescenteret ( Hipokampus) gør at den mister træning og celler dør. Vi oplever et stigende antal mennesker der helt ned i halvtreds års alderen bliver dement.

Vi oplever at skolebørn er dårligere til at læse og skrive og flere skoler har forbudt telefoner med i timerne med godt resultat.

Vi oplever at mænds sædkvalitet ikke er i orden, flere og flere søger hjælp til graviditet, hvor forskere mener  det er  biltelefonen, ipats omkring skødet.

Når jeg skriver dette er det for at gøre opmærksom på at træner vi hele livet udfra digitale hjælpemidler risikerer vi at skade vores DNA og dermed helbred.

Nu er jeg ikke modstander af at man på eliteplan eller andet op til en alder omk de 40 år anvender elektroniske værktøjer, men herefter må man begynde at træne på organismens betingelser, for det er slet ikke så dårligt når man lærer det, ellers går man i stykker, og det er altså slet ikke kedeligt at lære at træne på lytten til sine egne alarmer , det er der man bliver god til at aflæse organismens signaler, så ud med det digitale og hovedtelefonerne når du passerer de 40 .Prøv at tænk at,hvis det er  teknikken der former din organisme helt frem til sin senalder. det kan kun gå galt.

At træne på organismens betingelser betyder at din hjerne arbejder , den får ikke digitalt værdiløse styrede informationer, den styrer det hele, og din videnbank (hukommelsescenteret   Hippocampus) på det psykologiske felt forbedres fordi du henter gamle træningsmetoder imens du feks løber..

En meget gammel opdaglse er at når man træner, feks løb , tænker man bedre. Studier viser eller tyder på, at fysisk aktivitet styrker indlæring og kreativitet. En mulig forklaring er  et stof der forkortet hedder BDNF. der er en vækst faktor der frigives i musklerne under motion og via blodbanen overføres til Hippocampus . BDNF er nødvendig for at hjernen ikke svnder ind. Hver gang du motionerer stiger BDNF i hjernen, og du husker dermed bedre.

BDNF er vigtigt for en lang række af sygdomme, modvirker demens hjertekar, Stress, og spærer for stoffer der er skadelige feks Kyronin.

Sammenfattende kan man nok se at det er en dårlig ide at løbe med hovedtelefoner, som styrer hvad hjernen skal beskeftige sig med, man fratager den sine egne muligheder for at hente informationer i hukommelsescenteret som jo så ikke trænes ( træning af Hippocampus) Desuden har det jo også stor virkning på Telomerne.

Når jeg selv feks, løbetræner er jeg jo så heldig at jeg interesserer mig for IP, det betyder at jeg under hele turen gennemgår og tænker træning, tusinder af tanker om det strømmer igennem min hjerne og nye spændende ting skal undersøges når jeg kommer hjem. Jeg føler virkelig at jeg både har trænet fysisk og mentalt. Man tænker bedre når man motionerer. Så af med ørepropperne.

 

Lidt om min egen træning

Jeg er jo i livets sidste tredjedel, bare for ikke at male fanden på vægen. Det betyder jo at det kan være svært at sætte langsigtede mål som man kan forvente bliver til noget. Jeg er jo stadig på arbejdsmarkedet og det regner jeg med i min daglige træning , det betyder også at der kan være tidspunkter hvor  den egentlige træning må vige og omrokeres men helst ikke slettes, som feks løbeturen to gange 10 km ugentlig må rykkes en dag , mit fysiske arbejde kan være hårdt ind imellem og så er der brug for lidt restituation, Min træning opbygger jeg mentalt og fysisk så den passer til mit velbehag, og det mentale er selvfølgelig  udfra ovenstående Ipsykologiske redskaber.Her i vinter 22 fik jeg en arbejdsskade på venstre lår der betød stilstand i løb på seks mdr. Mit løb m, m, går ud på at gøre det lige så godt som sidst, det er jo svært for min alder at lave forbedringer, men lykkes det fortæller jeg gud og hver mand det.Hermed har jeg jo så også sagt at min træning stadig er målbar, tid m, m, Jeg elsker at løbe alene, og det hænger sammen med min store interesse for IP min hjerne er virkelig på arbejde med mentale input, lytten til hvordan går det sat i forbindelse med erfaringer, læste literatur m, m, forstår overhovedet ikke dem med hovedtelefonerne, jeg kalder det de træner på teknikkens betingelser og ikke hvordan deres krop har det,mensmag og behag. Jeg deltager ikke i løb , også udfra min holdning om at træne allene, dog deltager jeg som et mål hvert andet år i Storebæltsløbet, for lige at kunne give mig en mental følelse af at jeg stadig lever og kan.

Min træning er  altså 

Løb 2+10 skulle gerne sætte op med 10

Roergometer 2000 m  ca 2 gange ugentlig

Roning i singelsculler lidt efter behag har været meget mere men det er blevet lettere med løbeskoene.

Mere når jeg får tid