Træning på organismens betingelser

Træn med og uden digitalt værktøj

Den digitale verden vi lever i kræver at vi bliver bevidste om de farer der ligger som er betydeligt større end vi forestiller os. Millioner af mennesker over hele verden er på vej til at blive digitalt afhængige. og den massive mængde data der dagligt fosser igennem vore hjerner, truer med at sende en hel generation ud i et liv fyldt med stress, søvnbesvær, koncentrationsbesvær og nedsat evne til nærværd og empati. Menneskets DNA  ændrer sig hele menneskeheden  igennem, stille og roligt, i takt med vores levevis, men vores levevis har de seneste 50 år taget en fart som vores hele menneske har det rigtig skit med. Det drejer sig om vores kost der ikke mere er alsidig, og det drejer sig om nedbryning af jerneceller foråraget af digitaliseringen.Mængden af data hjernen udsættes for fra internet m,m, er de sidste 4 år mere end de sidste 100 år, og det kan den ikke pludselig klare.

Har vi eksempler på det skadelge med digitalisering, ja.

Forskning viser.

Det at hjernen ikke får tid til at hente i hukommelsescenteret ( tindingelap) gør at den mister træning og celler dør. Vi oplever et stigende antal mennesker der helt ned i halvtreds års alderen bliver dement.

Vi oplever at skolebørn er dårligere til at læse og skrive og flere skoler har forbudt telefoner med i timerne med godt resultat.

Vi oplever at mænds sædkvalitet ikke er i orden, flere og flere søger hjælp til graviditet, hvor forskere mener  det er  biltelefonen, ipats omkring skødet.

Når jeg skriver dette er det for at gøre opmærksom på at træne hele livet udfra digitale hjælpemidler ikke er nogen god ide for vores DNA og dermed helbred.

Nu er jeg ikke modstander af at man på eliteplan eller andet op til en alder omk de 40 år men herefter må man begynde at træne på organismens betingelser, ellers går man i stykker, og det er altså slet ikke kedeligt at lære at træne på lytten til sine egne alarmer, det er der man bliver god til at aflæse organismens signaler, så ud med det digitale og hovedtelefonerne når du passerer de 35 .Prøv at tænke at,hvis det er  teknikken der former din organisme helt frem til sin senalder. det kan kun gå galt.

At træne på organismens betingelser betyder at din hjerne arbejder , den får ikke digitalt værdiløse styrede informationer, den styrer det hele, og din videnbank (hukommelsescenteret   Hippocampus) på det psykologiske felt forbedres.

En meget gammel opdaglse er at når man træner, feks løb , tænker man bedre. Studier viser eller tyder på, at fysisk aktivitet styrker indlæring og kreativitet. En mulig forklaring er er et stof der forkortet hedder BDNF. der er en vækst faktor der frigives i musklerne under motion og via blodbanen overføres til Hippocampus BDNF er nødvendig for at hjernen ikke svnder ind. Hver gang du motionerer stiger BDNF i hjernen, og du husker dermed bedre.

BDNF er vigtigt for en lang række af sygdomme, modvirker demens hjertekar, Stress, og spærer for stoffer der er skadelige feks Kyronin.

Sammenfattende kan man nok se at det er en dårlig ide at løbe med hovedtelefoner, som styrer hvad hjernen skal beskeftige sig med, man fratager den sine egne muligheder for at hente informationer i hukommelsescenteret som jo så ikke trænes ( træning af Hippocampus) Desuden har det jo også stor virkning på Telomerne.

Når jeg selv feks, løbetræner er jeg jo så heldig at jeg interesserer mig for IP, det betyder at jeg under hele turen gennemgår og tænker træning, tusinder af tanker om det strømmer igennem min hjerne og nye spændende ting skal undersøges når jeg kommer hjem. Jeg føler virkelig at jeg både har trænet fysisk og mentalt. Man tænker bedre når man motionerer. Så af med ørepropperne.

Mere når jeg får tid